|
رد: انا وجنابه
[align=center]
{ 5 }
ومشينا على رجلينا جوه البلد
قال لى فخامته
-ما تقوم بينا نلف فى البلد شوية . . عايز اشوف الشوارع شكلها إيه والناس عايشه إزاى عايز أتفرج على شعبى ورعيتى
- إنت تأمر يا فخامة الرئيس , تحب نبتدى منين ؟
- مش مهم مكان معين , المهم نمشى فى قلب البلد وخلاص
خرجنا إلى الشارع الرئيسى ومشينا فيه بعض الوقت وفضل فخامته يكلمنى عن مناظر الزباله فى كل مكان وعن الناس المعفنه اللى بترمى الزباله فى الشارع وإزاى ما يساعدوش الحكومه فى الحفاظ على نظافة البلد , فقلت لفخامته
-فخامتك المفروض أن الناس بتعمل اللى عليها وبتدفع رغم عن بوذها مبالغ كل شهر على فاتورة الكهربا ودى مخصصه لجمع القمامه والمفروض إن فيه شركه متخصصه فى كده
-طيب هى يعنى الشركه هاتيجى تخبط على بيبان الناس وتقولهم هاتوا زبالتكم ؟
-ما حدش قال كده يا فخامتك , ولو إن الزبال كان بيعمل كده ودى شغلته مش عيب يعنى , لكن على الأقل تجيب صناديق للناس تحط فيها الزباله وتلتزم بجمعها كل يوم , لكن اللى بيحصل أن الشركات ما بتجمعش غير الفلوس أول الشهر على فواتير الكهربا , لكن لا فيه صناديق ولا فيه عربيات بتلم الزباله , واللى بيقدر بيدفع لزبال قطاع خاص غير اللى بيدفعه للحكومه واللى ما بيقدرش آديه بيرمى فى الشارع , يمكن الشركه تحس شوية وتيجى تلم الزباله دى
-أهو إنتم كده , شعب كوسلى وكل حاجه ترموها على الحكومه . , هى الحكومه هاتعمل لكم إيه ولا إيه ؟
-عندك حق يا فخامتك , ما أنا قلت لك من الأول إن ده شعب رمه ما يطمرش فيه الطيب , شركات نظافه وجبت لهم شركات نظافه . فلوس وجمعتم من الناس شلاليح ( قروش يعنى والسفروت يساوى 100 شلحوح ) بس الشلاليح دى بتجمل عشرات الملاين من السفاريت كل شهر وماله دى شركه تستاهل , وفى الآخر الشعب المأنتخ عايز كمان الحكومه تيجى تشيل له زبالته , مش بقولك شعب رمه وما يستاهل الطيب
-إستنى هنا كده , إيه الزحمه دى ؟ يا خبر أبيض , معقول فيه ناس بالكميه دى
-يا ريس ده طابور عيش ,
-طابور إيه .. طابور عيش ؟ ليه هو العيش شاحح فى البلد ولا إيه ؟
-لا يا فخامة الرئيس العيش مالى البلد وعلى قفا مين يشيل وكل مترين بتلاقى مخبز عيش بلدى وأفرنجى وإشى ساليزون وإشى باتى بان وإشى مش عارف إيه واللى معاه يدفع نص سفروت فى الرغيف بيشترى واللى ممعاهوش يروح يقف فى الطابور
-طيب ما الحكومه بتاعتى مدعمه العيش وبتبيعه بخمس شلاليح , يعنى فى متناول كل مواطن , يبقى ليه يشترو أبو نص سفروت وليه يقفوا بالشكل ده على الفرن ده بالذات , ده لازم الفرن ده عامل عرض وبيدى على كل 10 أرغفه فطيره مشلتته
-ما هى دى الأفران اللى بتبيع العيش المدعم , وبعدين عرض إيه يا فخامتك ؟ إذا كان نصيب كل واحد من اللى واقفين هناك فى الطابور ده من طلعة النهار بيكون عشر أرغفه واللى عنده عيال كتيره بقى ولا حظه الأسود وعده بضيف رزيل راسم على غدا وعايز يجيب عيش أكتر يجيب الطابور ده من أوله تانى بس لما تيجى الرشه
-رشه , , يعنى إيه رشه .. ؟ إنت عليك ألفاظ يا جدع إنت , مش فاهم منها حاجه خالص
-لا مؤاخذه يا فخامتك . أصل دى عدم المؤاخذه لغه أفرانى , يعنى خاصه بالناس اللى مقضيه عمرها واقفه فى طوابير العيش والرشه يعنى الدفعه , لأن الأفران دى بتخبز على دفعات , ولما بتخلص الرشه – قصدى الدفعه الناس اللى واقفه فى الطابور تفضل حاجزه مكانها لحد ما تيجى الدفعه التانيه , بعد ساعه ولا ساعتين ولا تلاته , حسب مزاج الخبازين بقى , وممكن يقولك بعد شويه الدقيق خلص وما فيش عيش النهارده والناس دول بقى ياكلوا بعضهم
-طبعاً لازم الدقيق يخلص , لما كل المنطقه كلها تقف عند فرن واحد بالمنظر ده وباقى الأفران ما فيش حد واقف عندها يبقى الدقيق هنا لازم يخلص
-هاها ها ها ها يا فخامتك ده حال كل الأفران الموجوده فى البلد , سعادتك فاكر أن الفرن ده بس اللى عليه الزحمه دى . سعادتك ممكن ألف بيك على أفران الدعم فى البلد كلها وتشوف بنفسك , وبعدين يا ريت الدقيق كان بيخلص على العيش ما كانش يبقى فيه الزحمه دى كلها , لكن أصحاب الأفران بيبيعوا الدقيق المدعم بعشر أضعاف تمنه للأفران التانيه بتاعة الناس الوحشه الفرافير دول الباتى بان والساكلما واللى ما أعرفش ايه ؟[/align]
|